دکتر میرزاده: دانشگاه آزاد اسلامی در بحث اقتصاد دانش بنیان که پایه اقتصاد مقاومتی است چندین گام از رقبایش جلو تر است

25 فروردين 1395
رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: 60 درصد از کل  مراکز رشد و82 درصد از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید و از مهرماه 92 تاسیس شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، عصر امروز جمعی از مسئولان، معاونان، روسای دبیرخانه ها و روسای مراکز استان دانشگاه آزاد اسلامی پس از ششمین نشست هماهنگی و پایش امور استان های دانشگاه با آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار دکتر میرزاده ضمن تبریک مجدد فرا رسیدن سال جدید ابراز امیدواری کرد در این سال که در هلال کوثر فاطمی قرار دارد بهترین احوال برای مردم ایران و دانشگاهیان بویژه جامعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی مقدر شود. وی با اشاره به تدوین مصوبات هفتادمین اجلاس شورای مرکزی و ششمین جلسه پایش امور استانها اظهار داشت: سال 95، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و از آنجایی که یک پایه اصلی اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان است به همین خاطر می توان گفت که یکی از مخاطبان اصلی شعار امسال دانشگاه ها به شمار می روند.

وی افزود: خوشبختانه با شرایطی که در پسابرجام فراهم شد، دولت تدبیر و امید موفق شد درب خیبر تحریم های ظالمانه را با کلید تدبیر و امید بگشاید و زمینه بازگشت سرمایه های ایران را فراهم کرده و از سوی دیگر حقوق هسته ای ایران را در سطح بین المللی به تثبیت برساند.

دکتر میرزاده با بیان اینکه در دوران پسابرجام زمینه خوبی برای فعالیت های علمی دانشگاه ها فراهم شده، گفت: دانشگاه ها می توانند از این شرایط نهایت بهره را برده و با تقویت ارتباطات بین المللی و تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها قدم در دنیای پرشتاب علمی و تکنولوژی بگذارند.

دکتر میرزاده با اشاره به ششمین جلسه پایش امور استانها که صبح روز چهارشنبه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: در این جلسه مشکلات مربوط به حوزه های آموزشی، پژوهشی، تحصیلات تکمیلی، امور اداری و مالی و ... مورد بررسی قرار گرفت که مجموعه مصوبات و راهبردهای این نشست همانند مصوبات هفتادمین اجلاس شورای مرکزی به زودی منتشر و ابلاغ خواهد شد تا در سال 95 بتوانیم برنامه های دانشگاه را با جدیت و نظم پیش ببریم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به چالش های پیش روی این دانشگاه مانند رقابت با 2 هزار و 300 موسسه آموزش عالی و کاهش جمعیت دانشجویی گفت: واحدهای این دانشگاه برای ادامه بقا و جلوگیری از زیان دهی خود نمی توانند صرفا با تکیه بر شهریه دانشجویان به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه برای اثر بخشی دانشگاه هیچ راهی موثرتر از توسعه اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه وجود ندارد، افزود: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید با بهره گیری از اقتصاد دانش بنیان اثر بخشی خود در توسعه ملی و حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نشان دهند.

60 درصد از مراکز رشد و 82 درصد از شرکت های دانش بنیان و واحد های فن آور دانشگاه در دوره جدید تاسیس شده اند

دکتر میرزاده خطاب به آیت الله هاشمی گفت: تمامی همکاران دانشگاه آزاد اسلامی که با رهنمودهای شما، برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی را پیش می برند نسبت به دانشگاه های دولتی و سایر دانشگاه ها در ارتباط با بحث اقتصاد دانش بنیان که پایه اقتصاد مقاومتی است چندین گام جلوترند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی دارای 85 مرکز رشد و 712 واحد فناور است که بسیاری از آنها در سامانه آزاد اکسپو محصولات خود را معرفی کرده اند، خاطر نشان کرد: 60 درصد مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید و از مهرماه 92 تاسیس شده است و82 درصد از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی نیز در همین دوره تاسیس شده اند.

دکتر میرزاده ادامه داد: در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی که 31 اردیبهشت ماه امسال برگزار می شود، خواهید دید که چه گستره وسیعی از محصولات دانش بنیان تجاری شده و یا محصولاتی که آمادگی تجاری شدن را دارند در فن بازار دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد.

در سال 94 از متوسط ساخت فضا های مسقف در سی و سه سال قبل از آن پیشی گرفتیم

وی در ادامه گزارش خود با اشاره به تشکیل پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ساختمان این پژوهشگاه رو به اتمام است و با پیوستن اساتید ممتاز رشته های مختلف و آزمایشگاه های پیشرفته واحدها به این شبکه مقدمات فعالیت این پژوهشگاه در حال فراهم شدن است.

دکتر میرزاده همچنین به افتتاح حدود 500 هزار متر مربع فضای مسقف در سال 1394 اشاره کرد و بیان کرد این رقم به مراتب از متوسط سی و دو سال قبل از آن که حدود 300 هزار متر مربع بوده است بیشتر بوده است.

مطرح شدن طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: هر دانشجوی دوره دکترای این دانشگاه باید بتواند علاوه بر تولیدات علمی خود یک گره از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را باز کند. خوشبختانه تمامی برنامه های دانشگاه مشخص شده و ریل حرکت دانشگاه به گونه ای خواهد بود که در پایان سال 96 حداکثر وابستگی ما به شهریه 60 درصد باشد که البته این کاهش ادامه پیدا خواهد کرد.

دکتر میرزاده با اشاره به مذاکرات خود با رییس جمهوری در حاشیه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر مظرح شدن طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق گفته ایشان، همان گونه که طرح آمایش سرزمینی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت به تصویب رسیده، طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی نیز در شورای عالی فرهنگی به تصویب خواهد رسید تا این دانشگاه نیز دارای یک برنامه راهبردی وپایشی 10 ساله شود.

وی افزود: در این طرح دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت های هر اقلیم به توسعه و ایجاد رشته ها اقدام خواهد کرد.

خاطره دکتر میرزاده از آینده نگری آیت الله هاشمی در حمایت از طرح های موشکی در دوران سازندگی

دکتر میرزاده در پایان سخنان خود به ذکر خاطره ای از دوران عضویت خود در دولت سازندگی پرداخت و پیگیری طرح های موشکی و تخصیص بودجه به آن از سوی آیت الله هاشمی رئیس جمهور وقت را به مانند پیگیری راه اندازی مترو، تصویب تاسیس هواپیمایی ماهان و پایه گذاری بزرگترین دانشگاه حضوری جهان از نشانه های آینده نگری ایشان دانست.

وی گفت: سال 1375 و زمانی که بنده مسئولیت سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشتم و در جلسات هیات دولت که تمامی مسئولین به دنبال اخذ بودجه برای برنامه های خود بودند، آقای مهندس کیانی مدیر عامل وقت سازمان صنایع دفاعی گفتند که موشک های ما برد کمی دارد، و با توجه به شرایط تحریم و تهدید نیاز به موشک هایی داریم که برد بالای 1500 کیلومتر داشته باشند و در اگر بودجه تامین بشود ما می توانیم این موشک ها با نام شهاب را تولید کنیم. از او سوال کردم که چه قدر بودجه نیاز دارید، پاسخ داد 15 میلیارد تومان.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه مبلغ فوق در آن زمان خیلی زیاد بود، به وی گفتم که باید از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای پرداخت این مبلغ اجازه بگیرم و در این خصوص نیز با وزیر دارایی وقت مذاکره نمودم. همین که مسئله را با ایشان در میان گذاشتم آقای هاشمی گفتند که ساخت این موشک نظر بنده است به آنها بودجه مورد نیاز را بدهید. بعد از آن هم آقای کیانی تعهد کرد که این موشک ها به زودی ساخته خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: پس از آن در مراجعه فرد مذکور و تضمین از ایشان بابت انجام آن طرح گفت من مردانه قول می‌دهم که کار انجام شود و من نیز به وی گفتم چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید داشتند، مردانه تعهد می کنم تا ریال آخر این پول را پرداخت ‌نمایم.

دکتر میرزاده خاطر نشان کرد: این طرح اجرا شد و این افتخار به نام دولت سازندگی در آن دوران ثبت شد. البته این یکی از دستاوردهای دولت سازندگی است. وی افزود: هواپیمای ماهان نیز که امروز از افتخارات ناوگان هواپیمایی کشور است، از جمله ابتکاراتی است که با دستور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تصویب هیات وزیران تأسیس شد.

حمید میرزاده گفت: بدون اغراق می توان گفت این گونه آینده نگری ها مثل پیگیری راه اندازی مترو و تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی از ویژگی های آیت الله هاشمی است. به طوری که امروز دانشگاه آزاد اسلامی یک مدل اقتصادی موفق در دنیا به شمار می رود چرا که بدون بهره گیری از کمک های دولتی تا این اندازه توسعه یافته است.

وی افزود: نگاه آینده نگرانه آیت الله هاشمی باعث شده تا امروز بیش از 40 درصد از بار آموزش عالی از دوش دولت برداشته شود. دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن 5 و نیم میلیون نفر فارغ التحصیل، حدود یک میلیون و 700 هزار دانشجو، 100 هزار کارمند باعث شده تا 7 میلیون خانوار ایرانی به صورت مستقیم با آن مرتبط باشند.

وی افزود: تمامی این موفقیت ها باعث شد تا دکتر روحانی این گونه عنوان کنند که دانشگاه آزاد اسلامی مثل یک معجزه است.

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن