حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ علم فقه دانش احکام شرعی است که از قرآن، سنت و اجماع عقل به دست می‌آید
مطلب ویژه

17 آبان 1400

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فقه در لغت به معنای فهم عمیق است، علم فقه دانش احکام شرعی است که از قرآن، سنت و اجماع عقل به دست می‌آید.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در آیین افتتاحیه کمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی كه به ميزباني واحد نجف آبادبرگزارشداظهار کرد: حدود یکسال است همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی تدبیر و برنامه‌ریزی شده و واحد نجف آباد کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق را تدوین و راه‌اندازی کرده که مقالات ارزنده‌ای در آن جمع‌آوری شد.

وی افزود: فقه در لغت به معنای فهم عمیق است، علم فقه دانش احکام شرعی است که از قرآن، سنت و اجماع عقل به دست می‌آید.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: علم حقوق مجموعه قوانین و مقرارت حاکم بر روابط است، حق در علم حقوق، حق و تکلیف است، اهل دانش حقوق آن را به خصوصی و عمومی تقسیم کرده‌ا‌ند، روابط دولت با جامعه از جمله حقوق عامی است. حقوق اساسی، اداری و جزا از این جمله است.

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه اضافه کرد: زمانی که از علم حقوق صحبت می‌شود، بر اساس مبانی و مکاتب مختلف گرایش‌های مختلفی خواهد داشت، اما در حقوق اسلامی، فقه اسلامی حاکم است.

وی ادامه داد: مقصود از حکمت اسلامی نیز مبانی سایر علوم اسلامی از جمله عرفان و فلسفه است، حتی کلام که از مبدا و معاد سخن می‌گوید از جمله مباحث حکمی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حکمت اسلامی ثابت شده که جهان اعم از دنیا و آخرت استو دنیا مقدمه آخرت است، دنیا و آخرت پيوند محکمی با یکدیگر دارند، بنابراین سکولاریزم در حکمت اسلامی پذیرفته نیست. احکام فقهی و قوانین حقوقی باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر آبادانی دنیا به آبادانی آخرت نیز بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اضافه کرد: نمی‌توان انسان‌ها را به زور بهشتی کرد، اما علم حقوق ساختار ساز است،  میتوان حقوق مالی را به گونه‌ای تدوین کرد که آخرت ساز باشد و به جای ربا، ساختار مالی اشتغال‌زا تدوین شود، اما اکنون وضعیت ایران اینگونه نبوده و هر روز شاهد افزایش تورم هستیم.

وی ادامه داد: مقاصد حکمت از حکمت عملی به دست آمده و شامل عدالت عقلانیت و معنویت است.احکام فقهی و حقوقی باید در راستای مقاصد حکمت باشد، بنابراین علاوه بر اینکه حکمت برای فقه و حقوق مبنا ساز است، برای آن مقصد نیز می‌سازد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حاکمیت فقه بر حقوق و روش شناسی آن به معرفت شناسی حکمی نیازمند است که سمع، بصر، سر، قلب و عقل از جمله ابزار آن است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اضافه کرد: انسان شناسی بر روش شناسی تاثیرگذار است، حتی این مسئله که گفته میشود فقه بر حقوق تقدم دارد مبنایی از فلسفه فقه و حقوق است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود همایش ملی حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق در سال آینده برگزار شده و مسائل موجود به صورت کاربردی تر و بومی‌سازی شده در آن عملیاتی شود.

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن