حجت الاسلام راعي بيان كرد؛ تمرکز حکمت اسلامي تبدیل از وضع موجود به وضع مطلوب است
مطلب ویژه

17 آبان 1400

دبیر کمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی گفت: تمرکز حکمت اسلامي تبدیل از وضع موجود به وضع مطلوب است، برای طی این مسیر تمرکز بر مبانی و روش‌ها ضروري است.

حجت الاسلام مسعود راعي دبیر کمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی در آیین افتتاحیه کمیسیون حکمت و تعالی فقه وحقوق، اولين همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی، كه به ميزباني واحد نجف آباد برگزارشداظهار کرد: در بین ۱۳ کمیسیون که در این همایش شرکت دارند کمیسیون تعالی فقه و حقوق جایگاه ویژه‌ای دارد، ۱۷۳ چکیده دریافت گرديدکه ۱۶۰ مورد آن پذیرفته شد، همچنین ۱۰۴ مقاله دریافت گرديدکه ۸۰ مورد آن پذیرش و ۲۴ مقاله رد شد.

وی افزود: از بین مقالات تایید شده برخی به صورت پوستر و برخی به صورت سخنرانی انتخاب شدند. ۴۰ نفر از اساتید کشوری در زمینه فقه و حقوق مقالات را داوری کردند.

دبیر کمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی گفت: حکمی سازی در دو معنا به کار رفته است، گاهی دركنار بومی سازی و به‌روز رسانی وگاهی نیز در معنای عام تري كه شامل بومی سازی و به روز رسانی علوم مي باشد، مورد استفاده قرار گرفته است.

حجت الاسلام راعی اضافه کرد: با نگاه اول حکمی سازی بستری است که در کنار آن باید به دنبال بومی‌سازی و به روز رسانی علوم انسانی نيز بود، در معناي دوم مسیر تحقق بومی‌سازی و به روز رسانی حکمی سازی است. به نظر می‌رسد معناي دوم دقيق ترباشد.

وی ادامه داد: تمرکز حکمت اسلام تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب است، برای تحقق اين هدف تمرکز بر مبانی و روش‌ها ضروري مي باشد. روش دیده‌بانی در حکمی سازی برای این کار پیشنهادگرديده است، براین اساس محققان باید وضعیت موجود را دیده‌بانی کرده و آن را توصیف و تحلیل کنند.

دبیر کمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی گفت: فقهای اهل سنت برای رسیدن به این هدف عبارت فقه المقاصد را تعریف کرده‌اند، بر این اساس باید بررسی شود، مقصد شارع از تشریع هرحکم چیست، پيشنهادي كه دراين رابطه مي توان ارائه نمود تمركز بر فقه المباني مي باشد.

حجت الاسلام راعی اضافه کرد: هر حکم شرعی سه هدف نزدیک ( اطاعت امر مولا)، متوسط و دور دارد، تمام احکام شرعی در هدف نزدیک و هدف دور با یکدیگر یکسان هستند، آنچه به هر حکمي تعلق دارد هدف متوسط است كه مبنا ناميده مي شود وآن را ازطريق رجوع به منابع مي توان استخراج كرد.

وی ادامه داد: اولین اصل و مبنا، آزادی اراده است، وضع موجود حقوق بويژه ادبيات حقوق بشري آن است که امروز انسان مالک خود است، اما حقوق اسلامی باید نشان دهد انسان مالک خود نبوده وعبد خداوند است.

دبیر کمیسیون حکمت وتعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی گفت: امروزدنیای حقوق بشری تفاوتی بین آزادی بیان، غیبت، تهمت واستهزا قائل نیست، اما حقوق اسلامی اینگونه نیست، نمی‌توان از سپرآزادی بیان استفاده كرد و بدون رعایت حریم سخن گفت، این موارد باید در حقوق اسلامی تعریف شود.

حجت الاسلام راعی اضافه کرد: حاکمیت اراده در حقوق عمومي، حکمرانی مطلوب است که بر اساس آن زندگی شرافتمندانه باید ذیل یک نظام سیاسی رقم بخورد، نهادینه سازی این مبانی ماموریت حقوقدانان است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مباني حقوق اسلامی، تامین کرامت انسان است، البته کرامت به معنای آزادی مطلق انسان نبوده و به معنای بهره‌مندی از قوه عاقله است.

دبيرکمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی گفت: فقه بین ربا و بیع، محرم و نامحرم، مواسات و عدم مواسات فرق می‌گذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود اولین همایش ملی حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق در سال آینده برگزار شود.

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن