دكترروزبهانی در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛ اهداف راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی چیست؟/ مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی 3 فرآیند را دنبال می‌کنند
مطلب ویژه

09 خرداد 1400

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی رویدادی ملی برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌هاست.

دكترشهلا روزبهانی، نبود نیروی کار ماهر را یکی از موانع تولید در کشور برشمرد و به خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا گفت: بر اساس استانداردهای تعریف‌شده توسط سازمان ملل و گزارش رسمی این سازمان در مورد ارزیابی میزان مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، نرخ نیروی ماهر در ایران ۱۸درصد و در کشورهای توسعه‌یافته بیش از ۷۸درصد است.

وی افزود: این فاصله به‌خوبی بیانگر مشکلات موجود بر سر راه تولید، رونق اقتصادی و اشتغال است و بر همین اساس، تدوین نظام‌نامه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی منطبق بر رویکرد دانشگاه کارآفرین و تربیت حرفه‌ای در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: مهم‌ترین اهداف این نظام‌نامه، تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای، برنامه‌ریزی برای گسترش انواع آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، مهارتی و توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای متناسب با آمایش ملی و استانی است.

ارتقای اثربخش شایستگی‌های منابع انسانی

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد بیان کرد: راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی مهم و ملی است که در همین راستا و با هدف تحقق اهداف ترسیم‌شده، صورت می‌گیرد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، ارائه آموزش‌های لازم برای اشتغال متناظر با مهارت‌های شغلی مورد نیاز منطقه و ارتقای اثربخش شایستگی‌های منابع انسانی را ازجمله اهداف راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی برشمرد و گفت: رشته‌های دایر در این دانشکده دارای سرفصل‌های مهارتی هستند.

دكترروزبهانی اظهار کرد: یکی از ارکان زیرمجموعه دانشکده‌های مهارتی، مدارس عالی مهارتی است که مجری انواع آموزش‌های مهارتی کوتاه‌مدت برای مشاغل مختلف است و افراد می‌توانند پس از گذراندن این دوره‌های تخصصی با مدرکی که دریافت می‌کنند در همان زمینه مشغول به کار شوند.

وی اضافه کرد: کارگاه‌های کاربنیان نیز از دیگر ارکان این دانشکده‌هاست که در آن دانشجو علاوه بر تحصیل به‌منظور کسب تجربه برای تولید و آمادگی برای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی، بخشی از واحدهای عملی خود را در کارگاه‌های تولیدی دانشکده می‌گذراند و دانشجو با مشارکت در تولید می‌تواند برای خود کسب درآمد هم داشته باشد.

3 فرآیند اصلی مورد توجه مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد به آنا گفت: بالابودن نرخ فزاینده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، بیانگر نداشتن مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار در این قشر است، در همین راستا و به‌منظور انسجام‌بخشی به فعالیت‌های مرتبط با توانمندسازی دانشجویان برای کسب آمادگی‌های لازم برای ورود به بازار اشتغال کشور، مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی راه‌اندازی می‌شوند.

این استاد دانشگاه افزود: نیازسنجی مهارتی، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و ارائه خدمات مهارت‌آموزی متناسب با نیاز بازار کار سه فرآیند اصلی مورد توجه این مراکز است و دانشگاه، مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای، مراکز کاریابی و مرکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی از ارکان مرتبط با دانشکده مهارت و کارآفرینی هستند.

دكترروزبهانی ادامه داد: یکی دیگر از ارکان فعالیت این دانشکده‌ها «طرح پویش» است که هدف از اجرای آن ارتقای کار آمادگی و توأم‌کردن آموزش تخصصی و مهارت حرفه‌ای و ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌مند میان دانشگاه، صنعت و جامعه است و امکان حضور دانشجو هم‌زمان با تحصیل در بنگاه‌های تولیدی و نهادهای اجتماعی فراهم می‌شود.

وی گفت: طرح آموزش و توسعه کسب‌وکارهای خانگی با هدف توانمندسازی افراد خانواده، حمایت از اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی خانواده‌ها در دستور کار قرارگرفته است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد انعقاد تفاهم‌نامه همکاری طرح جامع مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه میان ستاد کل نیروهای مسلح و دانشگاه آزاد اسلامی را یادآور شد و افزود: در قالب این تفاهم‌نامه، تربیت سربازان ماهر و آماده‌سازی آنان برای ورود به بازار کار به دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی محول شده است و در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز ذی‌ربط در سطح استان و شهرستان منعقد می‌شود.

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن