دکتر نقش: دانشگاه‌ها به‌صورت علمی به بحران‌ها ورود کنندو مخاطرات به وجود آمده را بررسی کنند
مطلب ویژه

02 ارديبهشت 1398

به گزارش پایگاه خبری واحدنجف آباد دکترامیررضا نقش، رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف‌آباد درباره نقش دانشگاه‌ها هنگام بروز بحران‌ها گفت:دانشگاه‌ها یا هر سازمانی به‌نوبه خود در کنار مسئولیت‌های خود، مسئولیت‌های اجتماعی را نیز در رسالت خود می‌بیند.

 

وی درادامه گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی هم به‌عنوان یک نهاد اجتماعی و برخاسته از مردم در مسئولیت‌های اجتماعی خود این موضوع را ترسیم کرده که بتواند در بحران‌ها در کنار مردم باشد. این موضوع فقط خواست دانشگاه آزاد اسلامی نیست و تمام دانشگاه‌های معتبر دنیا هم بحث اجتماعی‌بودن و مسئولیت‌های اجتماعی را در رسالت خود مدنظر قرار می‌دهند؛ بنابراین نقش اول، در کنار مردم‌بودن است».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد افزود:«نقش دیگری که دانشگاه‌ها می‌توانند داشته باشند، بررسی علل و عوامل بحران است؛ به‌عبارتی باید به‌صورت علمی به بحران‌ها ورود کرده و مخاطرات به وجود آمده را بررسی کنند تا بتوانند اقدامات پیشگیرانه را به دولت و متولیان امر پیشنهاد کنند».

 وی نقش دوم دانشگاه‌ها را تحلیل علمی از طریق پژوهش‌ها دانست و گفت: «دانشگاه‌ها می‌توانند درخصوص علل و عوامل به وجود آمدن بحران‌ها تحلیل علمی کنند چون در بسیاری از بحران‌ها عوامل انسانی دخیل است و دانشگاه‌ها می‌توانند در بحث عوامل انسانی پیشگیری‌هایی را انجام دهند. در سیل اخیر نیز برخی عوامل همین عوامل انسانی مانند ساخت‌وسازهای بی‌رویه، تجاوز به بستر رودخانه‌ها و از بین بردن مراتع و پوشش گیاهی و از بین رفتن جنگل‌ها دخیل بود».

دکترنقش افزود: «باید دید محاسباتی که باید درخصوص سازه‌ها انجام شود و بحث سدسازی، شهر‌سازی و مطالعات اولیه، امکان‌سنجی‌ها انجام می‌شود یا خیر. دانشگاه‌ها می‌توانند در بحث شهر‌سازی و عمرانی و مسائل جغرافیای وارد شوند. درواقع دانشگاهیان می‌توانند در بحث آبخیزداری و همه رشته‌های متنوعی که در دانشگاه‌ها وجود دارد به‌عنوان یک معضل و مساله اجتماعی ورود کنند».

وی با بیان اینکه رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی مساله‌محور و نیازمحور کردن پژوهش‌هاست، تاکید کرد: «در کشور ما 11 استان درگیر مساله سیل شدند، بنابراین این بحران به‌عنوان یک نیاز و مساله اجتماعی مطرح است. اینکه دانشگاه‌ها درخصوص سیل چه کارهایی می‌توانند انجام دهند و به پژوهش‌های منتهی به نیاز جامعه که هدف محورکردن پژوهش‌هاست، می‌توانند کمک کنند».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد ادامه داد: «نسل چهارم دانشگاه‌ها که بعد از دانشگاه‌های کارآفرین هستند، دانشگاه‌های حل مساله است. باید این تغییر رویکرد در دانشگاه‌ها به وجود ‌آید و به سمت علم برای فناوری ارزش‌آفرین (که بتواند مشکلی را از جامعه حل کند) حرکت کند. درواقع ادعای دانشگاه نسل چهارم این است».

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: «رویکرد جدید مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی حل مساله و رفع نیازهای اجتماعی است. اگر تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی را مطالعه کنید می‌بینید یک دانشگاه مردمی و برخاسته از مردم است. حساسیت‌های زیادی روی دانشگاه‌ و شعب آن در کل کشور وجود دارد، بنابراین مردم دانشگاه را از خود می‌دانند و جا دارد که دانشگاه‌ها نیز متقابلا دانشگاه را از مردم بدانند تا عمل دوطرفه را داشته باشد».

دکترنقش در پایان تاکید کرد: « با تهمیدات و سیاستگذاری‌های خوبی که درخصوص بحث‌های پژوهشی انجام می‌شود و با توجه به اینکه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیگیر مسائل پژوهشی هستند، افق آینده، افق خوبی است و می‌توانیم به سمت هدفمندکردن پژوهش‌ها حرکت کنیم. باید بتوانیم از تولید علم برای خدمت به مردم استفاده کنیم».

 

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن