كسب مقام برترطرح دانشجوي دانشگاه آزاداسلامي واحد نجف آباد در مسابقات آسيا 2018
مطلب ویژه

28 بهمن 1396

پروژه نيمكت نرده اي وارگونوميك موج صخره كه توسط دانشجوي كارشناسي رشته معماري واحد نجف آباد طراحي وساخته شده بود دربين 1357طرح شركت كننده از35كشورجهان درمسابقات آسيايي 2018 موفق به كسب رتبه برتر گرديد وبه عنوان يكي از طرح هاي برگزيده اين دوره از مسابقات انتخاب شد

.

 

به گزارش پايگاه خبري دانشگاه آزاداسلامي واحدنجف آباد، حسین مرادی مخترع و سرپرست تیم سازندگان موج صخره در مورد ایده اولیه که منجر به ساخت این نیمکت شد، گفت: «بر اساس تحقیقات انجام شده، وسیع ترین بیماری های اسکلتی – عضلانی و مفصلی ناشی از کار، فعالیت های نامناسب و استراحت نامطلوب بدن است. درد کمر و زانو از دردهای شایع در میان اینگونه افراد است. این موضوع باعث شد تا دست به کار تحقیق و ساخت این نیمکت شویم.»

مرادی ادامه داد: طبق تحقیقات،استراحت بدن در شرایط نامطلوب به مرور زمان سبب ایجاد درد و بی حسی در کمر و پاها میشوند؛به همين دليل استفاده از نیمکت هایی که فشار وزن را به مفاصل، بافت های نرم و همچنین دیسک ها منتقل نمیکند توصیه می شود. حال به کمک آرایش ژنتیکی، توالی از ضوابط ارگونومی انسان ها (نسبت به وزن – قد)در فیگورهای مختلف استراحت تشکیل دادیم؛که همچون اکوسیستمی در کنار یکدیگر فعالیت کرده و مفهوم جذابیت و مجسمه سازی عمومی را هم دربردارد.

وی در باره مشخصات فنی این سازه مهندسی گفت این نیمکت از 258 قطعه ساخته شده که هر قطعه براساس پارامتر های اناتومیک اندام انسان طراحی شده و درکنارهم قرار دادن این قطعات میتواند به نشیمن های استاندارد مختلف دیگری دست پیدا کرد. نیمکت به طوری طراحی شده که موجب حذف فشار از روی نقاط پوستی حساس و نواحی استخوانی زیر پوستی می شود. تغییرات ساختاری طرح معماری براساس عوامل وارده خارجی یا نیروهای سایت، معماری شکل یافته براساس خواص و ویژگی مواد و شکل گیری ساختار یکپارچه و هوشمندانه ی طرح بر مبنای پاسخ به عوامل محیطی از دیگر مواردی است که میتوان به آن اشاره کرد. در نیمکت موج صخره 9 فیگور اصلی براساس ضوابط ارگونومی مختص خود درکنار یکدیگر قرار گرفته اند. از ویژگی های بارز این طرح تفکیک 8 فضا از هم است که باعث ایجاد فرمی پیوسته شده است »

سرپرست تیم دانشجویی موج صخره در باره ساخت این نیمکت ارگونومیک خاطرنشان کرد: «شروع کار تحقیقاتی این پروژه از مرداد ماه سال95 بود که پس از 3ماه کار تحقیقاتی فشرده، وارد مرحله ساخت و سازشدودرآذر ماه سال 95 نیکمت موج صخره ساخته شد.

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن