پژوهشگر برتر استان اصفهان: حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از پژوهش بی نظیر است
مطلب ویژه

07 بهمن 1396

 

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در طول روز معمولا بیش از ١٢ ساعت کار پژوهشی انجام می دهم، پیشرفت خود را مدیون حمایت مادی و معنوی این دانشگاه و خانواده‌اش می‌داند و معتقد است که حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از پژوهش بی‌نظیر است.

مسعود افرند در یکی از روزهای سرد بهمن سال 61 در اصفهان به دنیا آمد و فرزند دوم خانواده است. مقاطع مختلف تحصیلی را به سرعت سپری کرد و در سال 93 توانست مدرک دکتری خود در رشته مهندسی مکانیک تبدیل انرژی را از دانشگاه دولتی سیستان و بلوچستان دریافت کند. وی بیش از 85 مقاله با کیفیت ISI دارد. h-index مقاله های او در پایگاه scopus برابر با 27 و در google scholar برابر با 32 است و توانسته در سال 95 جایزه مقاله برتر سومین جشنواره نانو دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه نانوفیزیک را به خود اختصاص دهد.

افرند، سال جاری موفق به کسب عنوان پژوهشگر برتر در استان اصفهان شد. به همین مناسبت گفت‌وگوی خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با وی را می‌خوانیم.

*انتخاب شما به عنوان پژوهشگر برتر استان اصفهان بر چه اساسی بوده است؟

-آيين انتخاب پژوهشگر برتر همه ساله به همت استانداري اصفهان برگزار مي شود و اين انتخاب از بين تمامي پژوهشگران دانشگاه هاي دولتي، آزاد و غير انتفاعي انجام مي گيرد که امتياز پژوهشي بالاتر اصلی ترین ملاک برای انتخاب پژوهشگر برتر است. اين امتياز شامل چاپ مقالات علمي، كتاب، طرح پژوهشي، داوري مقالات، جوايز و سایرافتخارات مي باشد. شاخص هايي نظير h-index نيز به طور مستقيم در اين انتخاب تأثير داشته است.

*حوزه تخصصی شما چیست و در این زمینه با چه چالش ها یا کمبود هایی مواجه هستید؟

-گرايش من تبديل انرژي است. ما در اين حوزه در واحد نجف آباد امكانات بسيار خوبي داريم. به خصوص در حوزه فناوري نانو جزو دانشگاه هاي با كيفيت ايران محسوب مي شويم. اما هنوز هم مي توانيم امكانات را كاملتر كنيم. مجموعه اي مانند سنجش كيفيت مايعات كه مي توان با آنها گواهي كيفيت صادر كرد و در آمد زايي داشت. آزمايشگاه نانوسيالات ما يكي از بهترين و دقيقترين آزمايشگاههاست كه در حوزه توليد علم و درآمدزایی فعالیت بسیار خوبی دارد. انشالله با حمايتهایي که دکتر مهران مجلسی رئیس واحد نجف آباد همچون گذشته خواهد داشت این تجهیزات کاملتر می شود.

*برای رسیدن به این سطح از موفقیت چه روندی را طی کرده اید؟فکر می کنید رمز موفقیت شما در حوزه پژوهش چیست؟

-من در طول روز معمولا بیش از ١٢ ساعت كار پژوهشي انجام می دهم و کوچک ترین مسائل نیز برایم با اهمیت هستند. در واقع پيشرفت خود را مديون حمايت مادي و معنوي دانشگاه آزاد اسلامي و خانواده ام هستم. به جرات می توان گفت حمايت دانشگاه آزاد اسلامي از پژوهش بي نظير است. همچنين گفتن اين نكته ضروري است كه دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد داراي دانشجويان با استعداد و پر پتانسيلي است. بنده با صبر و حوصله و با همقدم شدن با اين دانشجويان توانستم خروجي هاي خوبي از پايان نامه و كارهاي تحقيقاتي آنها توليد كنم. پشتكار، جديت در كار ، حمايت دانشگاه و اعتماد به دانشجويان از مهمترين دلائل كسب چنين افتخاراتي بود.

*آیا سطح مطالعه و بخصوص پژوهش در دانشجوها کافییست؟ برای هدفمند شدن مطالعه دانشجویان چه کارهایی باید انجام داد؟

-دانشجويان اين دانشگاه در حال حاضر داراي كيفيت علمي بسیار خوبي هستند. اگر به دانشجويان بيشتر اعتماد كنيم وبيشتر برايشان وقت بگذاريم قطعا شرايط بهتر هم خواهد شد.

*آیا در حال حاضر طرح خاصی برای تحقیق و پژوهش دارید ؟
- در حال تحقيق بر روي روغنها، ضد يخها و نفت خام هستيم به طوريكه خواص آنها را در حضور نانوذرات رصد مي كنيم. همچنين با همكاري يكي از دانشجويان، كلكتور هاي خورشيدي حاوي نانوذرات طراحي و ساخته شده است كه به زودي نتايج حاصل از آن منتشر منتشر می شود.در اين كلكتور خورشيدي اثر استفاده از فناوري نانو بر عملكرد كلكتور خورشيدي به صورت تجربي در شرايط واقعي ارزيابي مي شود.


ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن