به گزارش پایگاه خبری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، مهران مجلسی با بیان اهمیت دروس معارف اسلامی گفت: «به هیچ وجه نباید این درس را ساده گرفت. امروز با وجود هجمه های همه جانبه ای که وجود دارد، باید بهترین پاسخ به شبهات جوانان را با بیانی شیوا ارائه کرد تا دانشجویان دچار سردرگمی نشوند.»
مجلسی ادامه داد: « 11هزار و هشتصد نفر دانشجو در 279 گروه و با 10 عنوان درسی برای نیمسال اول در گروه معارف اسلامی ثبت نام کرده اند که تعداد قابل توجهی به حساب می آید با این وجود، تعداد استادان این دروس به نسبت تعداد دانشجویان کم است که باید به این قضیه به شکل ویژه ای توجه شود.»
رئیس واحد نجف آباد افزود: «معرفی مدیرگروه معارف اسلامی واحد نجف آباد به عنوان مدیر گروه برتر معارف اسلامی در سطح دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور نشان از برنامه ریزی دقیق و حساسیت مسئولان این واحد دانشگاهی در زمینه معارف اسلامی دارد. من با حساسیت و دقت زیادی بر این امر نظارت دارم. همچنین اجازه نخواهیم داد هیچ کس بدون داشتن مجوز لازم مجری و مدرس دروس گروه معارف اسلامی شود.»
در ادامه، احمد آذین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، برخی از سخنان امام راحل را یادآور شد و گفت: «انتقال شایسته دروس، ایجاد خود باوری در جوانان، اسلامی کردن دانشگاه و حفظ دین از جمله نکات بیشماری است که حضرت امام خمینی برای روشن شدن مسیر و هدف ما بیان کرده است. کارگروه تحول روش تدریس با هدف بازبینی در روش ها و محتوای دروس باید این سخنان امام راحل و منویات مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهد.»
آذین افزود: «درسالهای اخیر تالیف کتب دینی در کشورهای غربی رشد بسیار چشمگیری داشته است. آنها مدت هاست به این نتیجه رسیده اند که باید به فلسفه دینی غربی بازگردند و بر همین اساس نیز برنامه ریزی های آموزشی خود را طراحی کرده اند.»
این مسئول خاطر نشان کرد: «باید در روش تالیف و گردآوری کتاب ها و متون معارف اسلامی بازنگری صورت گیرد. محتوای دروس و روش تدریس نیز از جمله مواردی است که باید در آنها تحول ایجاد شود تا کلاسهای شاداب تر با بازدهی بالا داشته باشیم.»
دکتر آذین عدم تسلط به موضوع توسط مدرس، عدم توانیایی ارتباط برقرار کردن استاد با دانشجویان، عدم توانایی پاسخ گویی به شبهات و مزین نبودن مدرس به آداب تدریس
را از جمله کاستی های حوزه معارف اسلامی دانست و گفت: «در تدریس باید روش هایی که ریشه های الهی و قرآنی دارند شناسایی، باز معرفی و آموزش داده شود. باید از سوره های روایی و داستانی قرآن استفاده شود همچنین تربیت مبتنی بر روایات قرآنی
و برگزاری کارگاه های معرفت افزایی و آشنایی با روش های تربیتی جدید نیز در دستور کار قرار بگیرد.»