واشقانی فراهانی:تاسیس مراکز تحقیقاتی یکی از برنامه های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش مرزهای دانش و در آمد زایی است
مطلب ویژه

06 بهمن 1395

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به منظور شرکت در آیین  افتتاح و بهره برداری از مرکز تحقیقات ریز شبکه های هوشمند و مرکز تحقیقات فناوری های نوین ساخت و تولید، از این واحد دانشگاهی بازدید کرد.

دکتر واشقانی فراهانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد از نقش مهم مراکز تحقیقاتی در پیشبرد اهداف پژوهشی دانشگاه خبر داد و گفت:«مراکز تحقیقاتی که افتتاح شد هم به لحاظ نوع فعالیت و هم به لحاظ فضا و امکانات یکی از بهترین مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی است. با وجود اینکه چند ماه بیشتر از ابلاغ تاسیس این مراکز نگذشته است، این دو مرکز با تجهیزات بسیار خوب و برنامه ریزی دقیق آماده فعالیت شده اند که این تحسین بر انگیز است.امکان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی و انجام پروژه های برون دانشگاهی و درآمد زایی، از دیگر نکات مثبت این مراکز تحقیقاتی می باشد»

واشقانی در خصوص نرم افزار اصالت سنج پایان نامه ها خاطر نشان کرد:«همکارانم در واحد نجف آباد در مورد نحوه عملکرد و مشکلاتی که برای درج اطلاعات در این سامانه وجود دارد توضیحاتی ارائه کردند.در نظر داریم پس از رفع مشکلات سامانه ، در اجلاس سراسری 71 از این نرم افزار به صورت رسمی رو نمایی کنیم.»

11 80348

وی افزود:« در همین گام های نخست که برداشته شده است خود دانشجویان هم تلاش می کنند که اصالت پایان نامه شان را مورد توجه قرار دهند. این نوید خوبی است. از طریق این سامانه هم کیفیت پایان نامه ها ارتقا یافته و از تکرار جلوگیری می شود، و هم از بد اخلاقی های علمی که بعضا در سطح کلان کشور مشاهده شده جلوگیری می شود.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان لزوم تاسیس مراکز تحقیقاتی در همه واحد های دانشگاه آزاد اسلامی اذعان داشت:« تاسیس مراکز تحقیقاتی یکی از برنامه های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش مرز های دانش و درآمد زایی است.»

وی افزود:« انتظار من این است که مراکز تحقیقاتی توسط قطب های علمی اداره شوند در این صورت تحقیقات هدفمند و ماموریت گرا می شوند. این نوع از تحقیقات می تواند منجر به گسترش مرزهای دانش شده و زمینه انجام پژوهش های اصیل و کاربردی که به برطرف کردن مشکلات صنعت و جامعه منتهی میشود را فراهم سازد.»

دکتر واشقانی فراهانی ثبت پتنت و اختراع در کل کشور را ناکافی دانست و خاطر نشان کرد:« تمام تلاشمان بر این است که با فراهم سازی امکانات مورد نیاز و بسته های حمایتی و تشویقی، این کمبود را جبران کنیم.»

وی از تامین تمام هزینه های ثبت اختراع داخلی به عنوان یکی از اقدامات حمایتی یاد کرد و افزود:«علاوه بر تامین تمامی هزینه های ثبت اختراع داخلی، تا 5/1 برابر مبلغ جایزه مقالات ISI به مالک اختراع تعلق خواهد گرفت. همچنین این مبلغ در خصوص اختراع هایی که به ثبت بیت المللی می رسند تا 100 میلیون ریال می باشد که به صورت جایزه نقدی می باشد.»

دکتر واشقانی گفت:«در پی آن هستیم که خود دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از مراجع تایید ثبت اختراع باشد که انشا الله این موضوع به زودی محقق خواهد شد.همچنین با همکاری اداره ثبت اختراعات کشور، تعداد زیادی از داوران ما آموزش دیده اند که با این اقدام ظرفیت خوبی را در این زمینه ایجاد کرده ایم. این داوران می توانند علاوه بر داوری در ثبت اختراعات سایر دانشگاه ها، داوری اختراعات دانشگاه آزاد اسلامی را هم انجام دهند.»

وی با تاکید بر لزوم ارائه پایان نامه ها مبتنی بر نیاز جامعه، ادامه داد:«همواره تاکید داشته ام که واحد های دانشگاه آزاد اسلامی به این سمت بروند که بخش بزرگی از پایان نامه ها را به حل مشکلات بخش صنعت و جامعه اختصاص بدهند.لازمه این امر این است که نیاز سنجی صحیحی صورت بگیرد. در همین ارتباط بخشنامه ای صادر شده که دانشگاه های ما بتوانند در مراکز صنعتی بزرگ کشور دفتری تاسیس کنند و متقابلا بخش صنعت نیز با تاسیس چنین دفتری در دانشگاه بتواند از امکانات ما برای کارهای تحقیقاتی خود استفاده کند. مجموع این اقدامات می تواند بخشی از پایان نامه ها را به سمت و سوی حل مشکلات جامعه سوق دهد.»

 

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن