سمپوزیوم اصلاح سبک زندگی با روشهای طب سنتی ایران برگزار شد
مطلب ویژه

29 دی 1395

سمپوزیوم اصلاح سبک زندگی با روش های طب سنتی ایران با چهار سخنرانی در بخش هیات علمی، 14مقاله در بخش دانشجویی و 17 پوستر به همت دانشکده پرستاری و مامایی واحد نجف آباد برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، محمد مظاهری مدير گروه طب سنتي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، طب سنتی ایران را برگرفته از تاریخ، آرا و عقاید حکمای ایران زمین دانست و گفت:«طب ایرانی برگرفته از طب اخلاطی و طب مزاجیست و که  سایر کشورها به غلط آن را طب یونانی نام نهاده اند. در این مکتب طبی، بجشکی یا پزشکی را پیشه ای می داند که سلامت آدمیان را حفظ می کند و در صورتی که رفته آید، مجددا آن را به فرد باز می گرداند. پس کاملا مشخص و آشکار است، که پیشگیری و جلوگیری از بیماری و حفظ سلامت انسانها در این مکتب طبی جایگاه خاص و ویژه ای دارد.»

مظاهری ادامه داد:«شش اصل ضروری و مهم در پاسداشت تندرستی و نگاهداشت سلامتی در طب سنتی را سته ضروریه می نامند. رعایت این شش اصل باعث حفظ سلامتی و باز گرداندن آن می شود. این شش اصل آب و هوا، اعراض نفسانی، احتباس و استفراغ، نوم و یقظه،حرکت و سکون و اغذیه و اشربه می باشد»

سپس اصغر عسگري موسس اولين آموزشگاه رسمي طب سنتي و گياهان دارويي كشور، به بررسی  جنبه هاي تشخيصي در طب سنتي پرداخت و اظهار کرد:«امروزه با استفاده ازروشهاي تشخيصي پاراكلينيكي نظير ام آر آي، سي تي اسكن، سونوگرافي و ... به تشخيص، درمان و پيگيري سير بيماري ها مي پردازند. درطب سنتي روشهاي تشخيصي شامل تشخيص مزاج و سوء مزاج، اشكال، رنگ و اندازه ناخن ، بيني، لب، زبان و چشم ، رگه هاي داخل صلبيه، عنبيه، بول و براز شناسي و نبض شناسي مي باشد. حكيم قبل از طبابت مي بايست اين روش ها را آموزش ديده وبراي درمان بكار مي بست. امروزه نيز اطباي طب سنتي اين علوم را فراگرفته و در درمان بكار مي برند.»

سمپوزیوم 3 097f1

همچنین مجيد عباسي دانشجوي دكتري تخصصي فيزيولوژي دانشگاه تهران از  تغيير شيوه زندگي و فيزيولوژي بدن به سمت سلامتي با گياهان دارويي گفت و خاطر نشان کرد:« مکانیسم عمل گياهان داروییدر واقع نشان دهنده روش تاثير دارو و يا داروهای مشخص بر روي فيزيولوژي بدن انسان و اثرات حاصله مي‌باشد. از آنجایي كه گياهان داراي اثر مستقيم بر روي فعاليت فيزيولوژيكي هستند با دانستن چگونگي فعاليت بدن و فيزيولوژي آن مي‌توان از اين داروها جهت بهبود يا معالجه و درمان استفاده نمود و بهترين دارو را با توجه به شرايط بيماري و بيمار انتخاب نمود. البته بايد توجه کرد كه انتخاب داروی گياهي مناسب و تاثیر درمانی هر دارو تا حد زیادی وابسته به علائم تشخيصي بيماري و صحت تشخيص علائم دارد.»

برپایی غرفه هایی از قبیل عرضه عرقیجات، عسل و محصولات جانبی آن، گیاهان دارویی و طب سنتی، کتاب های طب سنتی، عنبیه شناسی و پایش سلامت از نکات جالب این سمپوزیوم است

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن