دكتررفیعی خبر داد؛ ساخت بوش‌های تقویت‌شده دولایه با قالب‌های ترکتریکس/ این بوش‌ها چه کاربردی دارند؟
مطلب ویژه

20 اسفند 1399

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد از ساخت بوش‌های تقویت‌شده دولایه با قالب‌های ترکتریکس توسط محققان این دانشگاه خبر داد و گفت: قالب‌های ترکتریکس یکی از انواع قالب‌های کشش عمیق است که در آن از ورقگیر استفاده نمی‌شود.

 

به گزارش پايگاه خبري واحدنجف‌آباد، دكترمهدی رفیعی درجمع دانشگاهیان و محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد اظهار کرد که تکنولوژی ساخت قالب‌های ترکتریکس به‌دلیل وجود منحنی ترکتریکس (Tractrix) در دهانه ماتریس نسبتاً پیچیده بوده، اما به‌دلیل ساختار ساده و تعداد قطعات کمتر نسبت به قالب‌های کشش عمیق معمول بیشتر مورد توجه طراحان و قالب‌سازان قرار گرفته است.

وی افزود: ساخت بوش‌های دولایه با استفاده از قالب ترکتریکس برای نخستین‌بار در دنیا توسط تیم تحقیقاتی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد انجام شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد اضافه کرد: امروزه بوش‌های دولایه در صنایع مختلف کاربرد وسیع پیدا کرده‌اند که ازجمله آنها می‌توان صنایع نظامی، ساخت تجهیزات پزشکی، صنعت خودرو، صنایع هوا و فضا را ذکر کرد.

دكتررفیعی مطرح کرد: ترکیب دولایه از ورق‌های فلزی با خواص مکانیکی، متالورژیکی و شیمیایی متفاوت می‌تواند خواص منحصربه‌فردی به بوش بدهد.

بوش‌های دولایه در صنایع نظامی کاربرد دارند

وی توضیح داد: بوش با پوسته خارجی مقاوم به سایش و سطوح داخلی با چقرمگی زیاد در صنایع نظامی کاربرد داشته و قابلیت اجرا در ابعاد مختلف را دارد. این طرح فقط محدود به ساخت بوش‌ها نیست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد متذکر شد: سیلندرهای دولایه گاز CNG (لایه داخلی مقاوم به خوردگی شیمیایی و لایه بیرونی مقاوم به ضربه) نیز از دیگر کاربردهای این طرح است که قابلیت اجرایی شدن در صنعت خودروسازی را دارد.

دكتررفیعی افزود: نتیجه این تحقیقات در پایان‌نامه کارشناسی ارشد علیرضا مردانی با راهنمایی دكترمجید هاشم‌زاده در کتابخانه مرکزی دانشگاه موجود است.

وی مطرح کرد: این طرح در سایت اداره ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) و سازمان ثبت اختراعات کشور منتشر و ثبت شده و در حال طی مراحل مورد نیاز برای اخذ گرنت نهایی است. طرح ساخت بوش‌های دولایه با استفاده از قالب ترکتریکس مورد تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز قرار گرفته است.

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن