معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد نجف‌آباد عنوان کرد؛حفظ و گسترش علم و فرهنگ ایرانی با جایزه گنجینه پژوهشی «ایرج افشار»
مطلب ویژه

05 آذر 1399

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد هدف از اعطای جایزه گنجینه پژوهشی ایرج افشار را تداوم نیت‌های استاد ایرج افشار در حفظ و گسترش علم و فرهنگ ایرانی عنوان کرد.

 

به گزارش روابط عمومي واحدنجف‌آباد، پنجمین و ششمین مراسم اعطای جایزه گنجینه پژوهشی ایرج افشار اواخر مهر ۹۹در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد و در این دوره رساله‌های دوره دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد در زمینه تصحیح متون فارسی و نیز بازخوانی و تحلیل کتیبه‌ها حائز دریافت جایزه شدند.

در این دوره پایان‌نامه‌های دوره دکتری و کارشناسی ارشد در زمینه تصحیح متون فارسی و نیز بازخوانی و تحلیل کتیبه‌ها حائز رتبه برتر شدند که پایان‌نامه دکتری زهرا خسروی‌دستگردی دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، دانشکده علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات فارسی برگزیده شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با توجه به برتری دانش‌آموخته این دانشگاه با اشاره به پنجمین و ششمین مراسم اعطای جایزه گنجینه پژوهشی ایرج افشار اظهار کرد: در این مراسم، پژوهش رساله دکتری زهرا خسروی‌دستگردی دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با موضوع «تصحیح، تحشیه و تعلیقه بر ریاض‌الفتیان فی شرح نصاب‌الصبیان» موفق به دریافت جایزه شد.

مهدی رفیعی هدف از اعطای جایزه گنجینه پژوهشی ایرج افشار را تداوم نیت‌های استاد ایرج افشار در حفظ و گسترش علم و فرهنگ ایرانی عنوان و بیان کرد: داوران، اعضای هیئت امنای گنجینه پژوهشی ایرج افشار هستند و در صورت لزوم از نظر مشورتی اعضای شورای عالی علمی یا اعضای هیئت علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی یا سایر متخصصان در آن رشته نیز بهره‌مند خواهند شد و پایان‌نامه‌ای که به دریافت جایزه نائل شود، از سوی انتشارات مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به گونه‌ای مناسب چاپ و منتشر خواهد شد.

وی افزود: همه فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی (علم اطلاعات و دانش‌شناسی) که از پایان‌نامه خود دفاع کرده‌اند و نیز دانشجویان رشته‌های دیگری که موضوع پایان‌نامه‌های آنها به گونه‌ای با کتاب، کتابخانه، کتابداری، آرشیو، اطلاع‌رسانی، نشر کتاب، جامعه‌شناسی و روانشناسی مطالعه و کتابخوانی مربوط باشد، می‌توانند در دوره جایزه پژوهشی استاد افشار شرکت کنند.

ریاض‌الفتیان منبع خوبی برای معانی فوت‌شده برخی لغات است

637418340477205125 md f818d

دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد و برگزیده جایزه گنجینه پژوهشی «ایرج افشار» هم در معرفی رساله خود گفت: منظومه تعلیمی «نصاب‌الصبیان» در لغت و علوم گوناگون (ادبی، تاریخی، نجوم، ریاضی و...) از قرن ۷تا ۱۴مشهور و کاربردی بوده و این لغتنامه و دائرةالمعارف کوچک به‌دلیل اعتبار و ابتکار شیوه ابونصر فراهی در آموزش، الهام‌بخش نصاب‌نویسان جهان اسلام شده، به‌طوری که ۴۳شرح بر آن نوشته شده است.

زهرا خسروی‌دستگردی اضافه کرد: ریاض‌الفتیان یکی از آن شروح است که به‌دلیل شهرت و اعتبار مؤلفش، نظام‌الدین بن کمال‌الدین بن جمال‌الدین معروف به ابن‌حسام، کامل‌ترین و مهم‌ترینِ این شروح است و نگارنده در تصحیح و تحشیه «ریاض‌الفتیان فی شرح نصاب‌الصبیان» از هشت نسخه خطی از قرن ۸تا ۱۱استفاده کرده است.

وی ادامه داد: در این اثر ۵۶۴صفحه‌ای با مقدمه‌ای مستوفی که به یاری محمدابراهیم مالمیر و عطامحمد رادمنش صورت گرفته است، از ۱۷۶منبع فارسی و عربی استفاده شده است.

برگزیده جایزه گنجینه پژوهشی «ایرج افشار» توضیح داد: ریاض‌الفتیان منبع خوبی برای مبانی فقه‌اللغه، وجوه تسمیه، کلمات معرب، تحولات ساختاری و تفاوت‌های ظریف برخی لغات و عبارات و کلمات نادر است و در آن برخی معانی لغات وجود دارد که در سایر فرهنگ‌ها نیست و منبع خوبی برای معانی فوت‌شده برخی لغات است.

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن