معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کرونا بحران اجتماعی است و این امکان وجود دارد که به جهان بدون کرونا برنگردیم.
به گزارش روابط عمومی واحد نجفآباد، احمدرضا یزداننیک در همایش ملی تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی در جهان پساکرونا که بهصورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد برگزار شد، اظهار کرد: نتایج مختلف در کشورهای جهان نشاندهنده این است که دولتها توانایی تأمین بودجه لازم را ندارند و بحران اقتصادی در کنار بحران کرونا بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده و این امکان وجود دارد که به جهان بدون کرونا برنگردیم؛ بنابراین باید با شناسایی کافی آسیبها را به حداقل برسانیم.
وی با بیان اینکه امروزه کرونا جنبههای مختلفی از زندگی را تحت تأثیر خود قرار داده اظهار داشت: کرونا بحران اجتماعی است و باید زندگی کردن با آن را یاد بگیریم تا بتوانیم آسیبهای آن را به حداقل برسانیم.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمبود نیروی پرستاری در دنیا را یکی دیگر از معضلهای بزرگ دانست و اضافه کرد: در کشور این مشکل از قبل نیز وجود داشت در این زمینه فاصله بسیار زیادی از استانداردها داریم و پرستاران آمادگی کافی را برای مواجه با این شرایط نداشتند. نبود تجهیزات کافی در دنیا و خستگی پرستاران از دیگر چالشهای بسیار مهم در این بحران است.
یزداننیک شرایط کنونی را تهدیدی بزرگ دانست و ادامه داد: میتوان تهدیدها را به فرصتی برای پیشرفت، خودسازی، بازنگری اهداف نظام سلامت، توسعه آموزش و پیشرفتهایی از این دست تبدیل کرد. از عرصههای مهم سیاسی و اجتماعی گرفته تا جنبههای فرهنگی زندگی بشر در اثر این همهگیری دستخوش تغییر شده است.
وی با بیان اینکه پرستاران و کادر درمان با بیماریهای نوپدیدی مانند آنفلوانزا، ایدز و بیماریهای شناخته شده آشنایی مختصری پیدا کرده بودند، توضیح داد: جامعه برای مواجه با رویدادی با این ابعاد آمادگی و برنامه خاصی نداشت و بهطور ناگهانی وارد بحرانی همهگیر و جهانی شدیم.
چالشهای مهم آموزش مجازی
مدیر پرستاری و رئیس شورای راهبردی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی و مامائی واحد پزشکی تهران نیز با بیان اینکه بیماری کرونا باعث ایجاد تغییراتی در سیستم آموزشی شد، گفت: آموزش در هر زمان و مکانی باید وجود داشته باشد و هرگز نباید بین آن وقفه بیفتد؛ بنابراین باید بتوانیم در هر زمان آموزشی مفید برای دانشجویان داشته باشیم.
طاهره نصرآبادی نبود زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی را یکی از چالشهای مهم دانست و تأکید کرد: باید تلاش کنیم که همه زیرساختهای مورد نیاز را فراهم و بسیاری از مشکلات دانشجویان برای شرکت در کلاسها را برطرف کنیم.
وی ادامه داد: نبود امکانات کافی دانشجویان و هزینه بسیار زیاد برای شرکت در کلاسها بهصورت مجازی از چالشهای دیگری است که با آن مواجه هستیم که باعث شد به سمت دیدگاههای جدید برای تشکیل کلاسهای مجازی حرکت کنیم.
ویژگیهای آموزش مجازی
مدیر پرستاری و رئیس شورای راهبردی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی و مامائی واحد پزشکی تهران آموزش مجازی در دوران پسا کرونا را نیز مناسب دانست و عنوان کرد: اگر زیرساختها را تقویت کنیم در دوران پسا کرونا نیز میتوانیم در شرایط مختلف کلاسهای مجازی تشکیل دهیم، میتوانیم امیدوار باشیم که آموزش تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد.
نصرآبادی امکان ضبط کلاسها، جذابیت بصری، صرفهجویی در برخی هزینهها، تردد کمتر در شرایط بحرانی، امکان تشکیل کلاس در هر مکان و زمان، امکان حضور دانشجویان از فاصله دور، سلامت و امنیت و ارائه خدمات مشاورهای را از دیگر ویژگیهای آموزش مجازی دانست.